Yellowstone dag 2,3 en 4

9 augustus 2017 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Yellowstone dag 2,3 en 4

Na de eerste dag waarop we Mammoth hot springs bezochten en al wat wild zagen gingen we dag twee op zoek naar de springs en geisers. Yellowstone heeft de meeste geisers in de wereld. Lang niet allemaal zijn ze actief. Of ze zijn wel actief maar met een zo onregelmatige frequentie dat je nooit weet wanneer hij gaat spuiten. De enige geiser die heel betrouwbaar is in de frequentie heet daarom Old Faithfull. Op hem kun je altijd vertrouwen. Met een marge van een minuut of 10 souit hij ongeveer elke 45 minuten. Maar voor dat we daar naar toe gingen pakten we een aantal andere punten mee. We reden eerst een prachtig weggetje naar de firehole waterval, een stukje Oostenrijk leek het daar. Daarna naar het Lower geiser basin. Daar zagen we de eerste geisers en ook de mineralen en mossen die daar omheen groeien. Water soms azuurblauw met allerlei oranjetinten er omheen. Het pruttelt overal. Je wordt dan ook dringend verzocht op de paden te blijven. Allereerst voor je eigen veiligheid want je kan zomaar door de grond heen zakken en in een hete poel stappen en natuurlijk voor de natuur. Sommige mineralen en micro-organismen doen er jaren over om tot iets zichtbaars uit te groeien. Daarna gaan we naar de Midway geiser. Deze is heel bekend van plaatjes. Een grote ronde poel met fel gekleurd blauw water en oranje en gele randen met uitlopers waardoor de plaatjes op een zon lijken. Dankzij ons bezoek aan het informatiecentrum wisten we van de ranger dat we na ons bezoek een klein stukje verder moesten rijden waar een wandelpad naar boven was zodat we dit beeld van bovenaf konden bekijken. We hadden old Faithfull nog niet gezien maar wisten bijna zeker dat die geiser dit beeld niet kon overtreffen. Het is heel vreemd daar te lopen en te beseffen dat je op een pruttelende binnenkant van de aarde loopt. Yellowstone is eigenlijk een grote vulkaan. Het is wel lang geleden dat hij is uitgebarsten maar er zijn regelmatig kleine aardschokken en er zijn theorien die er van uitgaan dat het best eens zo kan zijn dat hij opnieuw uitbarst. Als dat een grote uitbarsting is zal heel Amerika daar last van hebben. Het lijkt wat doemdenken maar als je daar loopt kan ik me daar best iets bij voorstellen. Dan uiteindelijk naar Old Faithfull en omgeving. Eerst maar even met heel veel anderen op een bankje wachten op de volgende uitbarsting van deze geiser. Voor dat het zo ver is voelen we de grond een keer trillen en zien we al wat kleine acties maar dan is het zo ver: een grote straal spuit de lucht in. Webhebben de tijd niet precies bij gehouden maar het was zeker een minuut of drie. Mooi om te zien. Daarna daar een route gelopen van bijna twee uur met allerlei geisers. Groot en klein en een enkele actief.

Dag 3
Vandaag willen we naar het Noordoosten waar schijnt het meeste wild voor te komen. Vooral in de vroege ochtenduren kun je dat daar tegenkomen dus we vertrekken om 4.30 uur in de ochtend omdat we eerst anderhalf uur moeten rijden om daar te komen. IN het donker rijden we aan en zien in Yellowstone langzaam de zon opkomen. Een mooi gezicht. Al snel zien we een paar grote herten en we stoppen even bij een paar professionals die met grote camera’s en verrekijkers op zoek zijn naar wild. Een stuk verder spot ik de eerste bison vlak naast de weg en ook Jos ziet er een stukje verder één. Dan rijden we Lamar vallye in. En die twee bisons worden er heel veel. Meer dan duizend bisons zien we lopen. Soms ver van de weg maar ook vaak op de weg. Auto’s moeten stoppen want deze dieren wil je niet tegen je auto! We stoppen op plaatsen waar mensen met de grote apparatuur staan. Daar zijn heel vriendelijke mensen bij en op enkele plekken mogen we door hun kijkers kijken en zien zo een grijze wolf en twee zwarte wolven. Ze komen niet dicht genoeg bij om ze op camera vast te kunnen leggen. Een mooi gebied om doorheen te rijden en het blijft spannend om wilde dieren te zoeken. Daarom rijden we nog een b-weggetje in de hoop daar een beer tegen te komen maar helaas dat lukt niet. Als later terug zijn in het dorp gaan we daarom naar het opvangcentrum dat daar is. Daar vangen ze beren op waarvan de moeder dood is of die zich verwond hebben. Ook enkele wolven en ze willen nog uitbreiden met otters. Vooral de beren zijn mooi om naar te kijken. Hebben we ze in ieder geval gezien, al is het dan nieti n het wild.

Dag 4
Vandaag gaan we de onderste ronde rijden, een route van ruim 100 mile. Eerst gaan we naar de upper en lower falls. De Yellowstone river dendert daar met veel geweld naar beneden in een mooie canyon. Mooi gezicht en ook hier maken we weer gezellige praatjes met voornamelijk Amerikaanse toeristen. Altijd vriendelijk en iedereen vindt het bijzonder dat je uit Nederland komt. Ze vragen wat je allemaal gezien hebt en in de meeste gevallen is dat meer dan wat ze zelf hebben gezien.
Daarna gaan we naar LAmar vallye. Hier stroomt de Yellowstone river een stuk rustiger door het heuvelachtige landschap dan in de canyon. Ook hier weer veel bisons. Iets minder dan gisteren maar toch weer mooi. Onderweg stoppen we bij Sulpher caldron en Mud vulcano. Aan Jos zijn reactie te zien is het niet erg dat ik niets ruik. Het stinkt hier verschrikkelijk naar rotte eieren. De zuurgraad is net zo hoog als die van een accu. Via een weg langs Yellowstone lake (( op een hoogte van 2357 m) komen we bij west Thumb. Ook daar zijn weer geisers. Het ligt aan het meer en sommigen liggen aan de rand in het water. Verder was er een heel mooie helderblauwe diepe geiser. Ondanks alle waarschuwingen waren er daar toch twee mensen die rustig met hun statiefje buiten de paden gingen en daar foto’s stonden te maken. Naast dat het gevaarlijk is is het ook niet echt slim. Al snel was er dan ook een ranger die ze ontdekte en ze aanhield. Hij riep de parkwacht op via zijn walkie talkie en die kwamen even later. Op de parkeerplaats zagen we dat ze met de parkwacht in de auto mee moesten. Dat zal een flinke boete worden. Daarna nog even wezen kijken bij de Old Faithfull inn. Een groot hotel dat helemaal van hout is gebouwd met een indrukwekkende hal. Het staat er al sinds 1904 vertelde een gids. Daarna rustig terug gereden naar ons huisje. En wat zagen we onderweg: onze laatste kentekenplaat die we nodig hadden om alle staten compleet te hebben. Alleen West Virginia moeten we nog op een auto vinden. Die hadden we hier gisteren in het dorp ontdekt bij iemand die echte kentekenplaten spaart. Dus om het compleet te maken zouden we die ook nog zelf op een auto moeten zien. Morgen vertrekken we uit dit mooie huisje om naar ons laatste park te gaan: grand Teton NP.