Salt Lake city

6 augustus 2017 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Van Moab naar Salt lake city

Niet omdat we zo nodig naar Salt lake city wilden maar omdat het stuk tot Yellowstone anders te lang is rijden we vandaag naar deze stad. Het eerste stuk is nog mooi, daarna volgt er een stuk wat heel grijs is. Wat grijze rotsen en daarvoor de kenmerkende beplanting die we de hele reis al zien. Een soort bremstruik en nog een ander grijsgroen struikje. Als je die ziet betekent dit dat er niets anders groeit. Tegelijkertijd woont er dan dus ook niemand. Hoeveel kilometers grond we al gezien hebben waar niemand iets mee kan… Pas richting Salt lake komt er weer stuk dat wat groener en bergachtiger is. Er schijnt ook een grote ertsmijn te zijn waar veel mensen werken. Zo’n 35 mile voor Saltlake begint al het stedelijk gebied. Daar zijn we geen fan van. Het rijden gaat prima maar het uitzicht is minder. In Saltlake hebben we een mooi hotel en we besluiten om dan toch maar even downtown te gaan als we er toch zijn. Deze stad is de hoofdstad van de Mormonen. Een vreemd geloof (al vinden sommigen het iets van een sekte weghebben). Ze blijken niet heel monogaam te zijn. Weliswaar mogen ze van de wet maar met één vrouw trouwen maar ze hebben er meerdere. Hun leider is al eens beschuldigd van misbruik met kinderen. Ze hebben op temple square een aantal gebouwen neergezet. Dat is het centrum van de stad. Alle straten zijn daar als een dambordpatroon van daaruit opgebouwd. De nummering leidt altijd toe naar de tempel. Ze blijken een heel groot archief te hebben waar je je stamboom terug kunt zoeken. Ook voor Nederlanders. Je kunt je laten rondleiden door een mormoon maar we hebben niet de intentie om ons te laten bekeren dus dat slaan we over. In de tempel wordt aan de lopende band getrouws. Als niet mormoon mogen we er niet in maar we kunnen wel buiten naar de bruidjes en familie kijken. Het staatgebouw is een kopie van het capitool in Washington. Verder is het een stad met weinig oude gebouwen. Veel kantoor en winkelpanden. Wij zoeken een gezellige pub waar we lekker eten. Daarna terug naar het hotel want er is morgen een lange rit naar Yellowstone en we willen vroeg vertrekken zodat we ook nog wat in Yellowstone kunnen doen.