Mesaverde en Moab, Canyonland

3 augustus 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

DSCN7473Gisteren na alle natuur nu ook een stukje cultuur. We kwamen gisteren vanuit Page in Cortez. Een redelijk stadje zou je zeggen. Eigenlijk net als bijna alles wat we tot nu toe tegen komen: één lange straat met wat hotels en wat supermarkten maar niet het type plaats zoals wij ons dat voorstellen. Gelukkig een goed hotel met een prima grillrestaurant er naast. 's Morgens op naar Mesaverde. Hoog in de bergen hebben van 600 tot ongeveer 1300 indianen woningen gemaakt in de uithollingen van rotsen. Als je een foto ziet zonder mensen lijkt het net Madurodam maar in het stuk op de foto woonden ongeveer 125 mensen. The cliff palace. Waarom ze uiteindelijk zijn vertrokken weet niemand. Je kon ook nog de balconytour doen maar dat was nog meer klimmen en door nauwe ruimtes kruipen en dat is niet zo mijn ding :-). We hadden een erg filosofische ranger die mooie vergelijkingen maakte met de huidige tijd. Verder lag het hoog in de bergen. We kwamen met de auto tot ruim 2700 meter. Klimmen is dan toch een stukje lastiger merk je door de ijle lucht.

DSCN7552

Vandaag dus onderweg naar Moab. Twee uur rijden dus nog ruim de tijd om ook in Moab iets te ondernemen. We hadden Chris Zegers bij Drie op reis gezien bij Dead Horse Point. Een staatspark dat vlak bij Canyonlands ligt. Twee vliegen in één klap dus. Eerst naar Canyonlands. Je rijdt zelf over een stuk land waar links de canyon ligt van de Colorado rivier en rechts de canyon van de Green river. Aan beide zijden weer heel mooie uitzichten. Warm weer en zoals we inmiddels gewend zijn zie je in de namiddag de onweerswolken komen. We hebben al een paar keer een bui gehad maar elke keer als we net in het hotel of de auto waren. Het is daarna ook meteen weer warm en blauwe lucht. Je ziet van een afstand ook precies waar buien vallen. Donkere wolken met de strepen recht naar beneden. In dit park maakten we ook nog een wandeling naar een Arch (boog). Alvast een voorproefje voor morgen want dan gaan we naar Arches. Daarna dus naar Dead horse point. Chris Zegers vond het het mooiste uitzicht ever. Ook wij vonden het erg mooi. Het lijkt op de horseshoebend. Je ziet hier alleen niet de hele bocht. De bocht vonden we mooier bij horseshoebend maar het uitzicht was hier m=weer mooier. Voor zover je zoiets kunt vergelijken,natuurlijk.

Nog iets grappigs wat ik vergeten was te vermelden: wij hebben allerlei boulevards. In Page hebben ze een kerkenboulevard. Een stuk of 12 verschillende kerken allemaal op een rijtje naast elkaar in één straat. Bijzonder!!!
En  Moab is eindelijk een plaatsje waar het leuk is om een keer doorheen te wandelen!

1. Gerdine:
    3 augustus 2017
    Wij hebben in Moab met een Hummertocht meegedaan. Iers voor Jos? Men zoekt dan de grens op van de auto. Zowel vooruit als achteruit als het kantel-kieppunt. Spectaculair!
    Groetjes Gerdine
  2. Marloe:
    4 augustus 2017
    Hallo Gonnie en Jos,

Ik heb net jullie blogs gelezen. Jullie hebben al heel wat kilometers afgelegd, geweldige dingen gezien en dierbare herinneringen verzameld. Het westen van de VS heeft een schitterende, afwisselende natuur. Elk park is anders, maar alle zijn ze, zonder uitzondering, adembenemend mooi. We hebben er drie jaar geleden ook enorm van genoten.
    Geniet er nog maar lekker van en af en toe tijd nemen om een en ander te laten bezinken, he? groepjes van ons allemaal.
  3. Marloe:
    4 augustus 2017